Konferenz

3. VDI-Konferenz - Automatisiertes Fahren

Bitte beachten Sie, dass diese Konferenz auf Englisch stattfindet.

Please note, this event takes place in English. In case you prefer the english version, click here.

3. VDI Fachkonferenz Automatisiertes Fahren

Die technologischen Entwicklungen im Bereich des autonomen und automatisierten Fahrens schreiten weiter stetig voran. Wegen dieses Fortschritts muss über die technischen Herausforderungen und Errungenschaften im Zusammenhang mit Umweltmodellierung und -kartierung, intelligenten Sensoren und Kameras sowie Datenmanagement gesprochen werden. Zudem sind noch viele Versicherungs- und Haftungsfragen offen. Die wichtigsten technischen und rechtlichen Aspekte des automatisierten Fahrens werden Gegenstand dieser Konferenz sein.

Herausforderungen auf dem Weg zum voll autonomen und automatisierten Fahren

Bereits heute gehören viele Fahrerassistenzsysteme zum Standard in Fahrzeugen. Diese Systeme lassen den Fahrer sicherer und entspannter ans Ziel kommen. Sie warnen vor Staus, unterstützen beim Einparken und regulieren den Abstand zu anderen Fahrzeugen. Diese Systeme bilden die Basis für automatisiertes Fahren und ebenen den Weg für sicheres, kooperatives und unfallfreies autonomes Fahren. Neben den technischen Fragen rund um das automatisierte Fahren muss sich die Automobilbranche mit weiteren Herausforderungen, wie Risiken, Haftungs- und Versicherungsfragen sowie dem Faktor Mensch beim automatisierten Fahren, befassen. Sprechen Sie über diese zentralen Themen auf unserer Konferenz und erweitern Sie Ihr internationales Netzwerk:

Ihre Vorteile:

  • Tauschen Sie auf internationaler Ebene Ihr Wissen und Ihre Erfahrung aus
  • Informieren Sie sich über neue Technologien und Best Practice-Lösungen
  • Sprechen Sie über Versicherungs- und Haftungsprobleme
  • Tauschen Sie Meinungen mit Experten der Branche aus
  • Erfahren Sie mehr über die Akzeptanz und die Erwartungen der Fahrer
  • Verschaffen Sie sich einen umfassenden Überblick über alle für das automatisierte Fahren relevanten Themenbereiche

Themen der Konferenz

Die 3. Internationale VDI-Konferenz „Automatisiertes Fahren” 2016 wird sich mit den folgenden Themen befassen:

  • Jüngste Erfahrungen mit autonomen und voll automatisierten Antrieben
  • Entwicklungen im Bereich Umweltmodellierung und -kartierung
  • Sensor- und Informationstechnologien
  • Herausforderungen der Mensch-Maschinen-Schnittstelle (HMI)
  • Versicherung, Haftung und Pflichten

Wer sollte an der 3. Internationalen VDI-Konferenz „Automatisiertes Fahren” teilnehmen?

Diese internationale Konferenz richtet sich an Ingenieure aus der ganzen Welt. Diese Fachveranstaltung sollten Ingenieure, Konstrukteure und Spezialisten besuchen, die bei Automobilherstellern und Zulieferern in der Automobilbranche insbesondere in den folgenden Bereichen tätig sind:

  • ADAS/Fahrerassistenz
  • Aktive Sicherheit
  • HMI
  • Elektrik/Elektronik
  • Konnektivität

Besuchen Sie zwei weitere interessante Konferenzen und die ConCarExpo

Sie haben die Möglichkeit, die internationalen Konferenzen „HMI & Konnektivität” und
IT-Sicherheit in Fahrzeugen” sowie die neue internationale Messe ConCarExpo zu besuchen, die zur selben Zeit stattfinden. Lernen Sie bei den verschiedenen Networkinggelegenheiten und bei unserem Abendempfang die Experten und Teilnehmer der anderen Konferenzen kennen.

Programm als PDF zum Ausdrucken herunterladen

Wednesday, June 29

08:30

Registration & welcome coffee

09:30

Opening Speech ConCarExpo at the ConCar Forum Stage
The new Era of the Automotive Industry – Digital Revolution
and fully Automated Driving

  • Changes in the automotive industry over the next years
  • The way to fully automated driving
  • Common challenges for the automotive, CE and IT Industry

Dipl.-Inf. Elmar Frickenstein, Senior Vice President Electrics/Electronics
and Driver Environment, BMW Group, Munich, Germany

10:00

Chair´s welcome and opening address

Prof. Dr. Lutz Eckstein, Director & Chair, Institute for Automotive
Engineering (ika), RWTH Aachen University, Germany

10:10

Suppliers and Car Manufacturers – How do Roles evolve due
to Automated Driving?

  • From assisted to automated driving
  • Requirements, cooperation and business models
  • Perspectives

Dipl.-Ing. James Remfrey, Director, Systems & Technology, Chassis & Safety
Division, Continental Teves AG & Co. oHG, Frankfurt, Germany

10:50

Autonomous Driving – Technical and Institutional Challenges

  • Outline of autonomous driving development
  • Deployment and market milestones
  • Technical and institutional challenges for deployment
  • Driver and public acceptance

Takaaki Sugiura, Group Leader & Senior Researcher, ITS Business Group,
Mitsubishi Research Institute, Inc., Tokyo, Japan

11:30

Challenges and Research Needs on Automated Driving

  • Vehicle Intelligence
  • Driving experience and control concepts
  • Connectivity, security and evaluation methodology

Dr.-Ing. Adrian Zlocki, Head of ADAS Department, Driver Assistance,
Forschungsgesellschaft Kraftfahrtswesen mbH, Aachen, Germany

12:10

Lunch & visit of the accompanying trade exhibition ConCarExpo

14:10

A Revolution for the Eco-System of Mobility

  • Autonomous driving stakes
  • Renault vision
  • French industrial plan for automated driving

Remi Bastien, Alliance Global Director, Prospective Autonomous Driving,
Division Alliance Technology Development, Renault – Nissan, Guyancourt
Cedex, France

14:50

Toyota’s Automated Driving Technology Development under
the “Mobility Teammate Concept”

  • Integrated safety concept and Toyota safety sense
  • The Teammate concept
  • Toyota´s history of automated driving technology development
  • Technical challenges, highway Teammate and future prospects

Jack Norikazu Endo, Project General Manager, BR Intelligent Vehicle
Development, Toyota Motor Corporation, Susono Shizuoka, Japan

15:30

Automated and Cooperative Driving in Practice:
Truck Platooning

  • Concept goals and approach
  • EU Truck Platoon Challenge
  • Next steps towards long run tests on public road

Menno Beenakkers, M.Sc., Project Leader, Product Development,
co-author: Ir. Albert van der Knaap, Dr. Ir. Rudolf Huisman, all DAF Trucks,
Eindhoven, The Netherlands

16:10

Networking & coffee break

16:40

The Road towards higher Levels of Automation

  • Technology challenges facing higher levels of automation
  • The need to consider the consumer´s expectation and use cases• Issues with existing Human Machine Interfaces

Alain Paul Dunoyer, B.Eng., MSc., PhD, Head of Safe Car Division, SBD
Secured By Design Ltd., Milton Keynes, United Kingdom

17:20

 HMI for Automated Driving

  • Motivation “Automated Driving”
  • HMI development approach, requirements for AD
    as well as concepts and solutions
  • Automation levels and challenges

Dipl.-Psych. Guido Meier-Arendt, Principal Technical Expert HMI, Division
Interior – Interior Electronics Solutions, Continental Automotive GmbH,
Babenhausen, Germany

18:00

Chair´s remarks

18:10

End of conference day one & Get-together

At the end of the first conference day we kindly invite you to use the
relaxed and informal atmosphere for in-depth conversations with
other participants and speakers.

Thursday, June 30

08:40

Cars that Peek around the Corner

  • Importance of HD maps and contextual, dynamic data
  • Vehicle localisation and efficiency
  • Connecting the vehicle to intelligent transportation infrastructure
  • Data sharing within and use case illustrations

Dr. Martin Birkner, Head of Product Management, Automotive, HERE, Berlin,
Germany

09:20

Towards Robust Vehicle Localization in Urban Environments

  • Urban automated driving (UAD)
  • Robust vehicle localization
  • Perception and maps for vehicle localization

Jan Rohde, M.Sc., Ph.D. Student, Corporate Research, Driver Assistance
Systems & Automated Driving, co-authors: Dr. Holger Mielenz, Dr. Frank
Niewels, Robert Bosch GmbH, Renningen, Germany

10:00

Networking & coffee break

10:20

Disruptive Changes in E/E and Software Architectures

  • Centralization of data processing in ADAS and
    automated driving domain
  • Use of Ethernet and software virtualization for vehicle control
  • Software complexity through manifold dependencies
  • Clarity through optimizing E/E and software architectures
  • Experience reports from the development of the AUDI zFAS

Dr. Kai Richter, General Manager & CTO, Symtavision GmbH,
Braunschweig, Germany
Dr. Karsten Schmidt, Project Manager, Development Data Transfer
Technologies and Security, Audi Electronics Ventures GmbH,
Gaimersheim, Germany

11:00

Supervision for Limited Autonomous Driving

  • IT infrastructure supporting limited autonomous driving
  • Synthesis of on and off-board data
  • Qualification of off-board data in compliance with functional safety
  • Recommendation of track clearance in IT backbone

Dipl. Ing. Uwe Beher, Senior Consulatant, Automotive Division, co-author:
Dipl. Ing. Thomas Weyrath, Division Missionssysteme, ESG Elektroniksystemund
Logistik-GmbH, Fürstenfeldbruck, Germany

11:40

LiDAR Technology for Active Safety and Automated Driving

  • Pros and cons of existing sensing technologies
  • Sensing requirements for highly-automated driving
  • SCALA: Sensor with unique capabilities
  • Next steps of LiDAR technology

Dipl. Wirt. Ing. Harald Barth, Product Marketing Manager, Valeo Schalter
und Sensoren GmbH, Bietigheim-Bissingen, Germany

12:20

Lunch & visit of the accompanying trade exhibition ConCarExpo

14:10

Deep Learning and Sensor Fusion: The Path to Autonomous Driving

  • Supercomputing is the new horsepower
  • Artificial intelligence is the key to autonomous driving
  • End-to-end deep learning in the cloud and on the vehicle will exceed
    the levels of human perception

Danny Shapiro, Senior Director of Automotive, NVIDIA Corporation, Santa
Clara, CA, USA

14:50

Ethics and Liability in the Age of Automated Driving

  • Automation of ethical decision-making and new forms of
    liability for manufactures
  • New design methodology to automate ethical decision-making
    and avoid new forms of liability
  • The embedded ethicist model

Dr. Jason Millar, Postdoctoral Fellow, Faculty of Common Law,
University of Ottawa, Ontario, Canada

15:30

Networking & coffee break

16:00

Legal Aspects of Automated/Autonomous Driving
– A European Perspective

  • The Vienna Convention
  • Liability schemes
  • Data and privacy

Nino Zambara, Policy Officer, Smart Cities & Sustainability Unit, DG
Connect, European Commission, Brussels, Belgium

16:40

Automated Driving, Liability and the Role of Insurers

  • Automated driving and liability: From negligence to nudging
  • Insuring automated driving - Motor vs. product vs. cyber liability
  • Automated driving and Big Data: Risks and opportunities
  • Next steps: Is there a need to change the legal framework?

Prof. Dr. iur. Ina Ebert, Leading Expert Liability and Insurance, Global
Clients/North America/Corporate Claims, Munich Re, Munich, Germany

17:20

Chair´s closing remarks

17:30

End of conference

Programmausschuss

Dr. Andree Hohm Continental Teves AG & Co. oHG / Frankfurt

Prof. Dr.-Ing. Pim van Jagt Ford Werke GmbH / Aachen

Dr.-Ing. Frank Niewels Robert Bosch GmbH / Renningen