Konferenz

International VDI Conference - Simulation in Automotive Lightweight Engineering

  • Profitieren Sie von interessanten Fallstudien und Einblicken in innovative Simulations- und Modellierungsmethoden in der automobilen Leichtbautechnologie.
  • Lernen Sie, wie Sie in der Praxis eine integrierte Simulationskette aufbauen und in den Design-Prozess einbinden können.
  • Erweitern Sie Ihr internationales Netzwerk und tauschen Sie Erfahrungen mit Experten aus Industrie und Forschung aus.
  • Besuchen Sie ohne Zusatzkosten auch die parallel stattfindende VDI-Konferenz „Additive Manufacturing“.
Automotive Lightweight Engineering und Simulation

Der Leichtbau ist eines der derzeitigen Schlüsselthemen in der Automobilindustrie. Steigende Ansprüche an kraftstoffeffizientere Fahrzeuge und optimierte Designs erfordern die schnelle Weiterentwicklung von Simulations- und Modellierungsverfahren im automobilen Leichtbau. Diskutieren Sie auf der 1. internationalen VDI-Konferenz "Simulation in Automotive Lightweight Engineering" am 25. und 26. April 2018 in Amsterdam, die Aspekte der Simulation im automobilen Leichtbau mit internationalen Experten von OEMs, Zulieferern und Softwareanbietern.

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The ASAP Principle
Autor : Additive Works

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Schnellere Produktentwicklung durch integrierte Simulationsketten

Um einen erfolgreichen Produktionsprozess zu gewährleisten und die spezifischen Anforderungen von Kunden, Herstellern und Gesetzgebern an kraftstoffeffizientere Fahrzeuge, leichtere Bauteile und geringere Emissionen erfüllen zu können, ist der Einsatz computergestützter Simulation im automobilen Leichtbau essentiell. Simulationen sind – als Alternative zum physischen Prototyping – die Voraussetzung für einen schnellen, kosteneffizienten und flexiblen Designprozess im Leichtbau, der diesen Ansprüchen Rechnung trägt. Gleichzeitig ermöglichen Simulations- und Modellierungsmethoden eine zuverlässige Vorhersage der Eigenschaften und des Verhaltens von Leichtbaukomponenten sowie fortschrittlichen Materialien im gesamten Herstellungsprozess.

Themenschwerpunkte der Konferenz

Die VDI-Konferenz „Simulation in Automotive Lightweight Engineering“ stellt die Methoden zur Prozess-, Material- und Struktursimulation in den Mittelpunkt,  diskutiert mögliche Verifizierungsstrategien und zeigt, wie diese Schritte zu einer integrierten Simulationskette in den Designprozess eingebunden werden können.

Zu den Top-Themen zählen u. a.:

  • Herausforderungen  und Chancen der Simulationen als Enabler für das Design
  • Zuverlässigkeit von Strukturen und Materialien
  • Experimentelle Parameter-Charakterisierung und -Identifikation
  • Bestimmung von Materialeigenschaften und -verhalten mittels Virtual Testing
  • Verifikation von Simulationsmethoden
  • Materialkarten und -Datenbanken
  • Simulation in der additiven Fertigung
  • Verbindung aller Simulationsschritte zu einer integrierten Simulationskette

Die Leitung der Konferenz übernehmen

  • Prof. Dr.-Ing. habil. Markus Kästner, Professor für numerische und experimentelle Festkörpermechanik, Technische Universität Dresen
  • Dr.-Ing. Matthias Berner, Bereichsleiter Berechnung und Methodenentwicklung, Leichtbau-Zentrum Sachsen

Das hochkarätige Programm mit Beiträgen international renommierter Experten wurde zusammengestellt mit Unterstützung von

  • Dr. Thomas Heber, Carbon Composites e.V., Germany
  • Dr.-Ing. Lars Fredriksson, Altair Engineering Gmbh, Germany
  • Dr. Reza Bihamta, General Motors, USA
  • Natalia Navarrete, Ph.D., Metalsa, Mexico

2 Konferenzen, Fachausstellungen und gemeinsame Abendveranstaltung

Mit Ihrem Konferenz-Ticket können Sie ohne zusätzliche Kosten auch die zeitgleich stattfindende internationale VDI-Konferenz „Additive Manufacturing“ besuchen. Wir laden Sie am Abend des ersten Tages herzlich zu unserer gemeinsamen Abendveranstaltung ein, auf der Sie in entspannter Atmosphäre industrie- und fachbereichsübergreifende Kontakte zu den internationalen Experten und Teilnehmern der beiden Konferenzen knüpfen und Ihr Netzwerk erweitern können.

Nehmen Sie zudem an der Anlagenbesichtigung von MX3D teil und besichtigen Sie spannende Projekte im Bereich 3D-Druck. Verpassen Sie auch keinesfalls unseren internationalen VDI Workshop „The Digital Twin“ und gewinnen Sie Einblicke in die Grundgedanken dieses Konzeptes sowie dessen praktische Relevanz, insbesondere in den Bereichen der Produktentwicklung und Simulation.

Programm als PDF herunterladen

Programmablauf der Konferenz

Wednesday, April 25, 2018

10:00

Registration & welcome coffee

10:30

Chair‘s Welcome and opening Address

Conference Chairs: Dr.-Ing. Matthias Berner, Division Manager Simulation and Method
Development, Leichtbau-Zentrum Sachsen GmbH, Germany
Prof. Dr.-Ing. habil. Markus Kästner, Professor for Computational and
Experimental Solid Mechanics, Technische Universität Dresden, Germany

I. Simulation as an Enabler for Design

10:50

Simulation Driven Design – Design the Difference

  • Why simulation driven design?
  • Key requirements and enablers for simulation driven design
  • Examples of simulation driven design processes
  • Project examples
  • Vision of future simulation driven design

Dr.-Ing. Lars Fredriksson, VP-Simulation Driven Innovation, Altair Engineering
GmbH, Germany

11:30

Simulation Advances in automotive Lightweight Engineering: Closing the Gap to the Manufacturing Process

  • Improving accuracy by capturing manufacturing effects
  • Advanced joining modeling methods
  • Modeling advanced lightweight composites
  • Using stochastics to eliminate failure modes

Steve Fletcher, Global CAE Director, Tata Technologies Europe Ltd., UK,
co-authors: Gopal Musale, CAE Regional Manager, Tata Technologies, India and
Richard Brookes, CAE Lead, Tata Technologies Europe, UK

12:10

CAE driven Development – Vehicle Applications and future Challenges

  • Shift of CAE applications for early development phases in the vehicle industry
  • High demands on the development of CAE methods and tools to drive conceptual design
  • Key application areas: Topology, thickness- and material-optimization and performance balancing
  • „Optimization Culture Arena“ to support a CAE driven development as well as the development of guidelines and methods for optimization
  • Cross technical network for knowledge sharing and optimization competence development

Harald Hasselblad, Ph.D., Senior Analysis Engineer, co-author: Andreas Carlsson, Analysis Engineer, both: Volvo Cars, Sweden

12:50

Lunch

14:20

Panel Discussion: How to achieve an integrated & efficient Simulation Chain?

Panelists:
Dr.-Ing Lars Fredriksson, VP-Simulation Driven Innovation, Altair Engineering GmbH
Dr.-Ing. Martin Giersbeck, Vice President Plastics Engineering, Robert Bosch GmbH
Steve Fletcher, Global CAE Director, Tata Technologies Europe Ltd.
Harald Hasselblad, Ph.D., Senior Analysis Engineer, Volvo Cars

II.Virtual Testing of Lightweight Materials

15:20

Combining CAE Technology with new Material Developments to reduce Weight

  • Combining thermally conductive polymers technology, flow simulation and thermal simulation to reduce weight
  • Improvements in material technology allow to make thinner/lighter parts
  • Usage of flow simulation and modal analysis to support this development

Jonathan Barclay, M.Sc., Global Leader Design and Simulation, Celanese Services UK Ltd.

15:50

Networking & coffee break

16:20

Virtual Testing based on statistically similar RVEs – Application to micro-heterogeneous Materials used in lightweight automotive Engineering

  • Simulation of multiphase steel and carbon fiber-reinforced materials
  • Characterization of material properties in virtual laboratory
  • Incorporation of different scales
  • Improvement of simulation time

Prof. Dr.-Ing. habil. Daniel Balzani, Professor for Continuum Mechanics, Ruhr-Universität-Bochum, Germany, co-authors: Takashi Sasagawa, Associate
Researcher and Dr. Masato Tanaka, Researcher, both: Toyota Central R&D Labs. Inc., Japan

16:50

Damage Modeling of fabric-fiber-reinforced Lightweight Components with thermoplastic Matrix

  • Organic sheets: Layered composites in form of a twill weave impregnated by a thermoplastic polypropylene Matrix
  • Consideration of preferred directions introduced by reinforcement structures as predicted by drape Simulation
  • Mechanism-based damage formulations in the reinforcements and the thermoplastic Matrix
  • FEA Analysis of the model with the implicit finite element code Abaqus

Dr.-Ing. Martin Giersbeck, Vice President Plastics Engineering, Robert Bosch GmbH, co-authors: Dominik Naake, M.Sc., Ph.D. Student, Robert Bosch

17:20

Integrating big Material Data in the modern automotive Design Workflow

  • Key challenges in finding reliable information about materials to drive best practice
  • Keeping pace with the information integration requirements of the automotive industry
  • Using material discovery tools to make insightful decisions: Lightweighting application example
  • Importance of data management tools in optimizing activities in design and the supply chain
  • Case studies from the automotive industry

Prof. Dr. Viktor Pocajt, CEO and Owner, Key to Metals AG, Switzerland

17:50

End of conference day one

Thursday, April 26, 2018

III. Integrated Process Simulation

08:30

Continuous Process Simulation for continuous Fiber reinforced Composites

  • Continuous CAE chain for automotive composite design
  • Forming simulation of non-crimped fabrics and thermoplastic tapes
  • Molding simulation for fast-curing resin injection
  • Combined forming and molding simulation for wet compression molding
  • Curing simulation and warpage prediction

Dr.-Ing. Luise Kärger, Deputy Head Lightweight Technology, co-Author: Prof. Dr.-Ing. Frank Henning, Professor Lightweight Technology, both: Karlsruhe Institute of Technology, Germany

09:00

An Introduction to isogeometric Design and Analysis

  • Description of challenges isogeometric analysis addresses
  • The importance of analysis-suitable geometry
  • Introduction to U-splines
  • Application to automotive problems

Prof. Michael Scott, Professor of Civil Engineering, Brigham Young University and Co-Founder Coreform LLC, USA

09:30

How End to End Simulation of new Materials and Multi-Material Assembly can be used in the Design and Verification of next Generation of lighter Vehicles

  • Composite crash Simulation
  • Process and multi-material assembly Simulation
  • Influence of manufacturing on crash and mechanical performance prediction
  • Material virtual characterization
  • Multi-scale modeling

Alain Trameçon, M.Sc., Product Manager – Composites Structural Simulation, ESI Group, France, co-authors: Dr.-Ing. Sebastian Müller, Consulting & Development Engineer, ESI Software Germany GmbH and Dr. Patrick de Luca, Composites Solution COE Manager, ESI Group, France

10:00

Process & integrative Simulation for long Fiber reinforced composite Materials

  • Process simulation
  • Integrative simulation chain – Forwarding of process simulation results to structural Simulation
  • Long fiber reinforced plastics in thermoplastics and thermosets (GMT, SMC, LFT, BMC)
  • Injection and compression molding

Christoph Kuhn, M.Sc., Research Project Manager, Volkswagen AG, co-author: Dr.-Ing. Olaf Täger, Fakultät Maschinenwesen, Technische Universität Dresden, both: Germany

10:30

Networking & coffee break

11:00

Process Simulation and Optimization for Additive Manufacturing of Lightweight Structures

  • Definition of ideal build-up orientation
  • Generation of optimized support structures based on simulation
  • Compensation of residual distortions

Dr. rer. nat. Nils Keller, Managing Director and CEO, Additive Works GmbH, Germany

IV. Structural Simulation and Optimization

11:30

Automatic Model Refinement in Simulation of complex shaped Composite Products

  • Modeling and simulation of the structural performance of shell-like structures and automatic model refinement
  • Unidirectional fiber reinforced composite materials
  • Automatic local adaption of the shell structure to a stacked-shell model connected with cohesive elements to incorporate damage Initiation
  • Multiscale modeling: Incorporation of local connecting element models into the global model
  • Connection of plate structures and incorporation of local refinement in a bolted area

Dr.-Ir. Edwin Lamers, Senior Expert Modeling and Simulation, co-authors: Lisa de Mol, M.Sc., Expert Modeling and Simulation and Ir. Lambert Russcher, Expert Modeling and Simulation, all: Reden BV, The Netherlands

12:00

Lightweight Design based on tailored Design Techniques

  • Target setting: From system performance to component specification
  • Tailored design techniques
  • Choosing the right lightweight strategy
  • Speed-up validation times

Natalia Navarrete, Ph.D., Innovation Platform Coordinator – Advanced Research, Metalsa SA de CV, Mexico

12:30

NextGen Spaceframe 2.0: Bionics, Additive Manufacturing and Aluminium for flexible, high-end Lightweight Design

  • Hybrid design with additive manufacturing in combination with aluminium extrusion profiles
  • High-end lightweight design of a front vehicle structure
  • Extremely flexible manufacturing on demand for a large number of vehicle derivatives

Daniel Schilder, B.Sc.,Berechnungsingenieur CAE, co-author: Dr. Martin Hillebrecht, Head of CC Lightweight Design, both: EDAG Engineering GmbH, Germany

13:00

Lunch

14:00

Advances in the Prediction of Weld Line Strength Failures for Fiber filled Plastics

  • Moldflow insight software analysis to determine weld surface locations and fiber orientation
  • The interface to a more accurate structural Simulation
  • Fiber filled materials

Eric Henry, B.Sc., Senior Simulation Specialist, Autodesk Ltd. UK

14:30

Topology and Casting Optimization to develop Lightweight Components

  • Topology optimization of casted components
  • Modifying topology optimization setup with respect to casting
  • Interpreting topology results and evaluating using cast simulation

Harald Hasselblad, Ph.D., Senior Analysis Engineer, Volvo Cars, Sweden

15:00

Simulation-based Optimisation for Crash – Innovative and robust Design Creation

  • Optimisation methods for Simulation
  • Design of experiments for cause-and-effect Analysis
  • Multidisciplinary optimisation (MDO)
  • Systematic optimisation for cost, quality and Performance
  • Design for robust performance

Dr. Simone Gemkow, Structural Integration Lead Engineer, Jaguar Land Rover Limited, UK

15:30

Closing the Simulation Process Chain from Producibility to Serviceability: An Overview

  • Overview of CAE processes in sheet metal, polymers and cast materials
  • Constitutive models in process and performance simulation
  • Challenges in data transfer across different applications

Dr.-Ing. Andre Haufe, Manager Process Simulation, co-author: Dipl.-Ing. Christian Liebold, Software Developer, both: DYNAmore GmbH, Germany

16:00

Conference Chair‘s closing Remarks

16:15

End of conference

Wer sollte teilnehmen?

Die VDI-Konferenz „Simulation in Automotive Lightweight Engineering“ richtet sich an Fach- und Führungskräfte von OEMs, Tier-1- und Tier-2-Zulieferern sowie Software- und Service-Anbietern für die Automobilindustrie aus den folgenden Bereichen:

  • Struktur- & Prozesssimulation
  • (virtual) Testing /  Design
  • CAD/CAE
  • Leichtbau (Konstruktion & Design)
  • Material (Konzepte, Prüfung, Modellierung, Testing)
  • Verbundwerkstofftechnologie
  • Crash Testing
  • Fahrzeugsicherheit
  • BIW

Angesprochen sind ebenfalls Forscher und andere Interessenten, bspw. aus der metall- oder kunststoffverarbeitenden Industrie, die sich mit dem Einsatz von Simulationsverfahren im automobilen Leichtbau beschäftigen.

Sichern Sie sich jetzt Ihren Platz

Sie möchten von führenden internationalen Experten erfahren, warum Simulationen im automobilen Leichtbau der Schlüssel für einen erfolgreichen und effizienten Produktionsprozess sind? Sie suchen nach einer Veranstaltung, die neben spannenden Vorträgen auch Networking Gelegenheiten auf höchstem Niveau bietet? Dann buchen Sie jetzt die internationale VDI-Konferenz „Simulation in Automotive Lightweight Engineering“. Sichern Sie sich außerdem bei gemeinsamer Buchung mit dem Internationalen VDI Workshop - The Digital Twin unseren vergünstigten Kombipreis.

Veranstaltungsnummer : 01KO927

International VDI Conference - Simulation in Automotive Lightweight Engineering

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  • ESI Engineering System International GmbH
  • Key to Metals AG