Konferenz

International VDI Conference - Safety Assurance for Highly Automated Driving

  • Lernen Sie, wie Sie Systeme und Funktionen für das hochautonome Fahren zuverlässig und nachprüfbar absichern.
  • Nutzen Sie die Konferenz zum Informations- und Erfahrungsaustausch mit führenden Vertretern der OEMs, Tier-1-Zulieferer und Forschungsprojekten.
  • Knüpfen Sie neue Kontakte beim gemeinsamen abendlichen Get-together und erweitern Sie Ihr berufliches Netzwerk.
Safety Assurance for Highly Automated Driving | VDI-Fachkonferenz

Das Thema der internationalen VDI-Konferenz „Safety Assurance for Highly Automated Driving“ ist die Absicherung hochautomatisierter Fahrfunktionen. Diskutieren Sie mit führenden Experten und Entscheidern wichtiger Marktteilnehmer, wie sie Funktionen und Systeme für das automatisierte Fahren entwickeln, validieren und homologieren. Nach der Konferenz wissen Sie, was „sicher genug“ im Kontext des automatisierten Fahrens bedeutet und auf was Sie in Zukunft beim Nachweis der Sicherheit achten werden müssen.

Kostenloses Whitepaper zur Veranstaltung zum Download

Method for identification of technical languages for verification and validation of highly automated vehicles
Autor: Hans Nikolaus Beck, Robert Bosch GmbH

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Herausforderungen des autonomen Fahrens gemeinsam meistern

Sicherheit ist das zentrale Thema beim hochautomatisierten Fahren. Schließlich reicht es nicht, dass das Fahrzeug nur im Normalbetrieb ordnungsgemäß funktioniert, sondern es muss auch unvorhergesehene Situationen im Straßenverkehr zuverlässig bewältigen. Viele Sicherheitsfragen sind jedoch noch nicht abschließend geklärt: Wie lassen sich z.B. neuronale Netze, die stetig dazulernen, zertifizieren? Wie viel Redundanz ist notwendig, um beim Ausfall von Teilsystemen die Sicherheit zu gewährleisten? Wie kann man Fahrzeuge validieren, ohne Millionen von Testkilometer zu fahren? Und wie werden sich die internationalen Standards und Normen im Bereich des autonomen Fahrens in Zukunft weiterentwickeln?

Im Unterschied zu anderen Veranstaltungen befasst sich die VDI-Konferenz „Safety Assurance for Highly Automated Driving“ ausschließlich mit der Sicherheit der Funktionen und Systeme für das autonome Fahren. Dabei wird der gesamte Entwicklungszyklus abgedeckt – von der Entwicklung über Test und Validierung bis hin zur Freigabe. Hören Sie, was OEMs, Tier-1-Zulieferer und wissenschaftliche Organisationen über neueste Technologien, Projekte und Produkte zu sagen haben und tauschen Sie sich dazu mit den führenden Experten der Branche aus. Denn eines ist sicher: Die mit dem autonomen Fahren verbundenen Herausforderungen sind zu groß, als dass sie ein Unternehmen alleine stemmen kann.

Hören Sie Vorträge u.a. von:

  • Dr. Vincent Abadie, Senior Expert ADAS & AD, Groupe PSA
  • Prof. Dr. Simon Burton, Director Vehicle Systems Safety, Robert Bosch GmbH
  • François E. Guichard, Secretary to the Working Party on Automated/Autonomous & Connected Vehicles, UNECE
  • Dr. Frank Hänsel, Senior Safety Expert, Volkswagen AG
  • Maged Khalil, Head of System Reference Solutions, Continental AG
  • Marc Pajon, Expert Leader Testing & Measurement Technologies, Groupe Renault
  • Mattias Brännström, Technical Expert in Safe Decision & Control for AD, Zenuity AB
  • Bogdan Bereczki, Product Safety and Integrity, Autonomous Intelligent Driving GmbH
  • Roland Galbas, Technical Expert & Project Lead, VVM – Verification & Validation Methods for Automated Vehicles L4/5, Robert Bosch GmbH
  • Prof. Dr. John McDermid, Director Assuring Autonomy International Programme, University of York
  • Oleg Kirovskii, Principal Engineer Safety Analysis, ZF Group
  • David Sanchez, Assisted & Automated Driving Senior Technical Specialist, Jaguar Land Rover

Für einen vertieften Einstieg in das Thema SOTIF empfehlen wir Ihnen auch den Besuch des VDI-Spezialtags "Role of the SOTIF for Highly Automated Driving“. Dieser findet einen Tag vor der VDI-Konferenz statt. Sie profitieren vom vergünstigten Kombipreis, wenn Sie beide Veranstaltungen gemeinsam buchen.

Programm als PDF herunterladen

Tuesday, October 27, 2020

08:30

Registration & Welcome Coffee

09:30

Chair’s Welcome & Opening Address

I. Homologation & Policy

10:00

State of Future UN Homologation & Approval Regulations for AVs

  • Framework for AV regulatory activities & review of existing regulation
  • Focus on work currently done on Level 3 technologies (ALKS)
  • Report on data storage systems for AD activities & event data recorder

Francois E. Guichard, Secretary to the Working Party on Automated/Autonomous & Connected Vehicles, UNECE, Switzerland

10:30

Applicability of Traffic Laws to Automated Driving

  • Current debate at the UNECE Global Forum for Road Traffic Safety (WP.1)
  • National activities to ammend traffic laws to facilitate safe operation of AVs
  • Regulatory issues for Level 4 vehicles in conjunction with traffic laws

Bogdan Bereczki, Product Safety & Integrity, AID GmbH, Germany

11:00

Homologation of Automated Driving Functions: Worldwide Overview, Successful Implementation & Customer Acceptance

  • Overview & current regulatory developments around the globe
  • Successfully acquiring permits for deploying AVs on public roads
  • Customer acceptance, next steps & future challenges

Christian Gnandt, VP Automated Driving, TÜV SÜD Auto Service GmbH, Germany

11:30

Networking & Coffee Break

II. Standards & Safety Engineering

12:00

Safety & SOTIF Processes Deployment for Autonomous Driving

  • Safety & SOTIF issues of driving automation
  • Need of a quantitative approach for SOTIF objectives definition
  • Importance of a shared scenario database for validation
  • Proposal of a global methodology based on simulation & driving

Dr. Vincent Abadie, Senior Expert ADAS & AD, co-authors: Nicolas Becker and Dr. Stephane Géronimi, all: Groupe PSA, France

12:30

Challenges of the AD Safety Case: What We Cannot Do (Yet)

  • Current safety processes are unable to deliver all required evidences
  • Development of safety processes may cover some missing evidences
  • Reconsidering the tool chain & the way we work might be necessary

Oleg Kirovskii, Safety Analyst, ZF Active Safety, USA

13:00

Lunch

14:00

How Can Safety Standards Address AI-based Automotive Systems?

  • Limitations of current standards
  • Principles for new standards
  • Striking the balance – Goals vs prescription

Prof. Dr. John McDermid, Director Assuring Autonomy International Programme, University of York, United Kingdom

III. Safety of AI & Perception

14:30

Building Confidence in the Safety of AI for Automated Driving

  • How to define the safety of AI components for AD & what evidence to collect?
  • How can this evidence be combined into a convincing safety case?
  • How do we know whether our safety case is good enough?

Prof. Dr. Simon Burton, Director Vehicle Systems Safety, Robert Bosch GmbH, Germany

15:00

Impacts of Perception Data Quality on AV Perception Functional Safety

  • Effect of AV sensor data on quality of ground truth data generation
  • Effect of ground truth data quality on perception & functional safety
  • How to check to what extent perception functions ensure AV functional safety

Nic Schick, Data Expert, Annotell, Germany

15:30

Networking & Coffee Break

16:00

Safe but Not Cautious Path Planning for AD

  • The importance of assume/guarantees
  • Understanding what risks the vehicle gets exposed to
  • Driving safely without perfect perception

Mattias Brännström, Technical Expert in Safe Decision & Control for AD, Zenuity AB, Sweden

16:30

Techniques & Measures to Achieve Electromagnetic Compatibility (EMC) of Safety Systems for Automated Vehicles

  • Processes for automotive EMC validation for fail-operational systems
  • Implementation of Dependent Failure Analysis (DFA) & systematic Common Cause Initiator (CCI) analysis as qualitative safety analysis methods
  • Quantitative safety analysis: Probabilistic safety assessment by common cause of failure analysis caused by electromagnetic interference

Dr. Johannes Hippeli, EMC Specialist, BMW AG and Silvain Jewoh, CEO, Saneon GmbH, both: Germany

17:00

Engineering Complex Systems & the Organizations Creating Them

  • Challenges for a CASE automobile in a new mobility world
  • Shifting mobility paradigms & value creation chains: Not just a technical problem
  • Engineering the new automotive organization: Activities, roles & structures

Maged Khalil, Principal Expert Mobility Systems Architectures / Head of Vehicle Architecture Frameworks, co-author: Stefan Dreiseitel, both: Continental AG, Germany

17:30

Chair‘s Closing Remarks & End of Day 1

Get-together  
We kindly invite you to use the relaxed and informal atmosphere for in-depth conversations with other participants & speakers.

Wednesday, October 28, 2020

08:50

Chair’s Welcome & Opening Remarks

IV. Current Industry Projects for AD Validation

09:00

Basis for an European Critical Scenarios Database for Automated Driving Systems Development, Validation & Simulation

  • Development of a joint database by Renault, PSA, Valéo, VedeCom, SystemX & their partners
  • Live demonstration of MOSAR platform & discussion of a common scenario description language

Marc Pajon, Expert Leader Testing & Measurement, Groupe RENAULT, co-authors: Bruno Foyer, IRT SystemX, Laurent Durville, VEDECOM, all: France

09:30

Real-word Driving Scenario Identification for AV Functional Safety

  • Determination of safety critical scenarios to validate control laws with driving simulators
  • Statistical analysis of parameters for each scenario
  • Generating validated, annotated & analyzed data for AV commercialization

Gilles Le Calvez, Director for Development of Autonomous Mobility Homologation, VEDECOM, France

10:00

Networking & Coffee Break

10:30

Interactive World Café Session

Directly engage with international experts in these highly interactive sessions. Discuss current challenges, needs, and solutions with your peers!

• V&V of Perception & Decision-Making Systems for HAD, Dr. Javier Ibanez, Corporate Expert Autonomous Systems (AI), Groupe Renault, France

• Holistic Processes for the Development of Safe (Autonomous) Vehicles, Dr. Frank Hänsel, Senior Safety Expert, Volkswagen AG, Germany

• Security & Safety Development: Where Can We Learn from Each Other? Dr. Thomas Liedtke, Principal, Kugler Maag Cie GmbH, Germany

• Navigating Safety Standards & Guidelines for AD, Edith Holland, Chief Functional Safety Engineer, HORIBA MIRA Ltd., United Kingdom

12:30

Lunch

13:30

Data Base for Safety Assurance of Automated Vehicles: Results From the PEGASUS Project

  • PEGASUS project overview
  • Methods for assuring safety of automated vehicles
  • Data base of relevant scenarios

Dr. Adrian Zlocki, Manager Business Unit Automated Driving, fka GmbH, Germany

14:00

VVM - PEGASUS Project Family: Release Methods for Highly Automated Vehicles – First Advances

  • Overview main targets VVM
  • Condensation of test space by causal analysis of critical phenomena
  • Integral approaches of safety argumentation

Roland Galbas, Technical Expert & Project Lead, Robert Bosch GmbH, Germany, co-authors: VVM-Team

V. Testing & Validation

14:30

Coverage-Based Test Case Generation & Virtual Validation Framework for ADAS/AD Systems

  • Virtual validation framework using scenario-based approach for XiL environment
  • Automatic test cases generation guided by coverage metric using AVL ADAS LoadMatrix
  • Critical-case-finding process optimization with big parameter space to identify functional boundaries

Jianbo Tao, Senior Simulation Engineer ADAS/AD, Hermann Felbinger, Senior Test Engineer Cyber Physical Systems, co-authors: Mihai Nica, Sebastian Frager, Jürgen Holzinger, all: AVL List GmbH, Austria and Cheng Wang, Geely Automobile Research Institute, China

15:00

Networking & Coffee Break

15:30

SOTIF-Based Testing of L3+ Automated Vehicle Functions

  • Quantified proof of safety of the intended functionality based on ISO/CD 21448
  • Model-based safety assessment
  • Analysis of sensor performance
  • Benchmarking of design alternatives (sensor technology, function)

Christian Dörfler, Systems Engineer Highly Automated Driving, co-authors: Dominik Kuhn and Dr. Moritz Schulze, all: IABG, Germany

16:00

How to Bridge the Gap Between Virtual & Real World Testing

  • What are the open gaps in virtual validation?
  • Cost impact & disadvantages with real world testing
  • How a hybrid test approach could help to fix the gap in both
  • What would be the acceptance criteria?

Plato Pathrose, Head of Test & Validation, ADAS / Automated Driving, Visteon Corp., Germany

16:30

First Results from L3Pilot – Driving Automation

  • Testing the viability of automated driving on public roads: Focus on large-scale piloting of SAE L3 functions, some L4 functions
  • Wide range of driving situations, including parking, overtaking on highways & driving through urban intersections
  • Evaluating technical aspects, user acceptance, driving & travel behavior, impact on traffic & safety

David Sanchez, Assisted & Automated Driving Senior Technical Specialist, Jaguar Land Rover, United Kingdom

17:00

Chair‘s Closing Remarks & End of Conference

Zielgruppe

Die internationale VDI-Konferenz „Safety Assurance for Highly Automated Driving“ richtet sich an technische Experten und Entscheider von OEMs, Tier-1- und weiteren Zulieferern sowie Mitarbeiter von Forschungseinrichtungen. Angesprochen sind insbesondere Fachkräfte aus den Bereichen:

  • Sicherheit
  • Funktionale Sicherheit
  • Systems Engineering
  • Testen
  • Verifikation & Validierung
  • Simulation
  • Homologation

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Veranstaltungsnummer: 01KO948

International VDI Conference - Safety Assurance for Highly Automated Driving

München,

NH München Ost Conference Center*

Einsteinring 20,
85609 Aschheim
+49 89/940096-0 zur Webseite

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    Spezialtag am 26.10.2020 in München Details
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