Konferenz

Automotive Sensor Systems – Sensor Technologies on the Way to Autonomous Driving

Bitte beachten Sie, dass diese Veranstaltung auf Englisch stattfindet.

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  • Verschaffen Sie sich einen Überblick über die wichtigsten Trends in der Sensorik und deren Bedeutung für das autonome Fahren
  • Erfahren Sie von Sensorfusion bis hin zu skalierbaren Systemen alles über die zukünftigen Anforderungen an Sensor-Technologien
  • Informieren Sie sich darüber, wie künstliche Intelligenz  Sensordaten als Entscheidungsgrundlage nutzt
  • Erhalten Sie Einblicke in den aktuellen Status der SOTIF Arbeitsgruppe und das Zusammenspiel von Functional Safety und Automotive Security
  • Erweitern Sie Ihr internationales Netzwerk und tauschen Sie Erfahrungen mit anderen Fachleuten aus
  • Profitieren Sie von den interaktiven Elementen der Konferenz und diskutieren Sie aktuelle Themen in World Cafés und Panel Discussions
Automotive Sensor Systems - Internationale VDI Konferenz

Die internationale Konferenz Automotive Sensor Systems gibt Ihnen einen Überblick über die aktuellen Entwicklungen in der Sensor-Technologie im Kontext des automatisierten und autonomen Fahrens. Informieren Sie sich in zahlreichen Expertenvorträgen u.a. über die steigenden Anforderungen an Sensor-Systeme, die Bedeutung von Sensor- und Informationsfusion, Sensor-Simulationsansätze für das Testen von Fahrerassistenzsystemen oder das Verhältnis von Functional Safety und Automotive Security. Auch die Rolle von künstlicher Intelligenz bei der Verarbeitung von Sensordaten wird diskutiert.

Innovative Sensorik als unverzichtbares Rückgrat des autonomen Fahrens

Die rasanten Entwicklungen im Bereich der Fahrzeugtechnik auf dem Weg vom (teil-)automatisierten zum vollständig autonomen Fahren erfordern immer genauere, durch Sensoren (z.B. Kamera, Radar, Lidar) ermittelte Umfeld-Informationen. Die Daten werden anschließend mittels künstlicher Intelligenz und Deep Learning weiterverarbeitet und dienen dem System als Grundlage fundierter Entscheidungen. Die Funktionen bestehender Sensorsysteme müssen dementsprechend optimiert, neue Sensor-Systeme entwickelt und Anforderungen (technischer, qualitativer & wirtschaftlicher Art) an die Systeme neu definiert werden um diese skalierbar zu machen und noch leistungsfähiger und sicherer zu gestalten.

Themenschwerpunkte der Konferenz

Die Konferenz „Automotive Sensor Systems – Sensor Technologies on the Way to Autonomous Driving“ geht unter anderem folgenden Fragen nach:

  • Was sind die aktuellsten Entwicklungen und die wichtigsten Technologien im Bereich der Sensorik für das automatisierte und autonome Fahren (Radar, Lidar, Camera, Maps)?
  • Welche Anforderungen werden zukünftig an Sensor-Systeme gestellt?
  • Wie können diese  Anforderungen durch die Entwicklung neuer Sensor-Systeme gemeistert und bestehende Systeme optimiert werden?
  • Welcher Zusammenhang besteht zwischen Functional Safety und Security?
  • Welche Bedeutung haben Sensor-Simulationsansätze für Testen von Fahrerassistenzsystemen?
  • Welche Rolle spielt künstliche Intelligenz bei der Verarbeitung und Verwendung von Sensorinformationen?

Darüber hinaus erfahren Sie mehr über:

  • Regulations und Standards
  • Versicherungstechnische Aspekte
  • Blick über den Tellerrand: Welche Rolle spielt die Sensorik in anderen Industrien?

Das Rahmenprogramm der Konferenz

Nutzen Sie sowohl während der Konferenz als auch im Rahmen des abendlichen Get-Togethers hervorragende Networking-Möglichkeiten, knüpfen Sie internationale Kontakte und erweitern Sie Ihr berufliches Netzwerk. Der Spezialtag zum Thema "Blockchain Technologies for Automotive Applications"  bietet zudem eine optimale Ergänzung zum Konferenzprogramm. Buchen Sie beide Veranstaltungen zusammen und profitieren Sie vom vergünstigten Kombipreis.

Programm als PDF herunterladen

Programmablauf der Konferenz

Tuesday, February 6, 2018

09:00

Registration & welcome coffee

10:00

Chair‘s Welcome and Opening Address
Conference chair: Dipl.-Ing. Holger Meinel, Independent Automotive Radar Expert

I. Requirements for Future Sensing Solutions

10:15

Scalability of Sensor Systems for active Safety and Autonomous Functions

  • Scalable sensor system from L1-L5
  • Reuse of software and hardware
  • Reuse of requirements and verification

Annelie Wyholt, Senior System Designer, Volvo Cars, Sweden

10:45

Automated Vehicle Sensor Platform for adverse Weather Conditions

  • Driving adverse weather – Challenges
  • Sensor platform requirements and metrics
  • Foggy and snowy weather conditions
  • Novel sensor solutions
  • Towards 24/7 automated driving

Dr. Matti Kutila, Senior Project Manager, Automated Vehicles, VTT Technical Research Centre of Finland Ltd., co-author: Dr. Werner Ritter, Manager, Daimler AG, Germany

11:15

Building self-driving Delivery Robots

  • The Starship Technologies business story and our semiautonomous delivery robot
  • The robot‘s sensors and how these are used
  • The decision not to use LIDAR
  • Deep learning and sensor fusion

Kristjan Korjus, MMATH, Head of Computer Vision & Perception, Starship Technologies, Estonia

II. Advanced Sensing Solutions

11:45

Trends and Developments in Automotive Radar for the Autonomous Vehicle

  • The two main market drivers: NCAP and new autonomous driving modes
  • Differences in radar module range and resolution requirements between NCAP and L3/L4 autonomous driving modes
  • NCAP and autonomous systems have different requirements with respect to the level of processing in the radar module vs. centralized processing
  • The OEM’s challenge of implementing system architectures that scale from entry-level NCAP to full L3/L4 autonomous applications

Thomas Wilson, Ph.D., ADAS Product Line Manager, NXP Laboratories UK Ltd., UK

12:15

Lunch

13:45

Where does LiDAR fit in the ADAS, Automated Driving and Autonomous Vehicle Roadmap?

  • Business model and core automotive offering clarification
  • LiDAR Technology: Our technological and innovative distinction
  • LiDAR Automotive: Selected challenges and use cases
  • Requisite features, performance aspects, positioning and value of LiDAR sensors envisioned by OEM and Tier-1
  • Trade-offs and benefits of the proposed LiDAR sensors approach for automotive applications

Nicholas Gagnon, M.Sc., Business Development Manager, co-author: P.Eng.,
Pier-Olivier Hamel, Product Manager, both: LeddarTech, Canada

14:15

Maps as a Sensor

  • The need for a new generation of map, the HD map, as an additional sensor for automated driving
  • What is in the HD map and how does it contribute in the vehicle perception stack
  • The creation and maintenance process: Cloud learning based on crowd sourcing as a fundamental component in HD mapping

Dietmar Rabel, Director Product Management Automated Driving, HERE GmbH &
Co. KG, Germany

14:45

Making Cameras self-aware for Autonomous Driving: Online Calibration & Blockage Detection

  • Camera-based detection of obstructions/blockage (soil, dirt, mud etc.)
  • Automatic and highly accurate calibration of cameras extrinsic parameters
  • Unified system of tools for ADAS development
  • Automatic procedures for test and validation

Dr.-Ing. Florian Baumann, Technical Director, ADASENS Automotive GmbH, Germany

15:15

Facets of the Usage of high-precision digital Maps for Driver Assistance and Autonomous Driving

  • Importance and advantages of high-precision maps in driver assistance systems
  • Aspects in context of provisioning and distribution throughout the vehicle bordnet
  • Efficiency considerations with respect to representation and access on map information on embedded systems
  • Future potential in the context of intelligent learning systems

Dr. Sebastian Grünwedel, Product-Owner Localization & Foresight, co-authors:
Dr. Tobias Brosch, Machine Learning Development Specialist, Dr. Christian Connette, Teamlead
Onboard & Offboard Environment Model, all: BMW Car IT GmbH, Germany

15:45

Networking & coffee break

III. Perspectives on Functional Safety

16:15

Introduction into SOTIF ISO/PAS 21448 – Safety of the intended Functionality

  • What is SOTIF and how does it relate to ISO26262?
  • The current status of SOTIF: A report from the ISO working group
  • Examples of how and where SOTIF should be applied
  • SOTIF and high level automation: The current gaps and challenges

Dipl.-Ing. Alexander Mirmilstein, Manager Functional Safety, IEE S.A., Luxembourg

16:45

Automated Driving and Insurance

  • Application of assisted and automated driving technologies on the roads
  • Definition of the existing and new protocols within Euro NCAP
  • Crash reduction through assisted and automated driving technologies
  • Necessity of clear guidelines
  • Use case: Guidelines for assisted and automated systems from international insurers to help vehicle manufacturers, governments and legislators

Matthew Avery, Director Insurance Research, co-author: Colin Grover, Lead Engineer Assisted and Automated Driving, both: Thatcham Research, UK

17:15

Automotive Safety and Cyber Security – The Road to the safe Connected Car

  • Cyber security challenges with connected cars
  • Functional safety and cyber security – A comparison
  • How to integrate safety with cyber security
  • Cyber security as the foundation for the connected and automated car
  • Way forward – Standardization and compliance

Dionis Teshler, CTO, GuardKnox, Israel

17:45

Functional Safety from Driver Assistance to Automated Driving – An OEM Perspective

  • Development of advanced driver assistance systems
  • Sensor Systems: From fail-safe to fail-operational
  • Validation of sensor algorithms in regards of false-positives and falsenegatives
  • The interface to Tier One - Solving the integration challenge between OEM and Tier One

Ivan Divkovic, M.Sc., Systems Safety Engineer, Opel Automobile GmbH, Germany

18:15

End of conference day one

Get-together
At the end of the first conference day we kindly invite you to use the relaxed and informal atmosphere for in-depth conversations with other participants and speakers.

Wednesday, February 7, 2018

IV. Data & Artificial Intelligence

09:00

Apollo Program – Building up a New Innovation Eco-System of Autonomous Driving

  • Artificial Intelligence: Baidu‘s artificial intelligence background and its application to autonomous driving
  • Eco-System: Baidu‘s Apollo program and open source platform, past achievements and future roadmap
  • Perception and Planning: Two core autonomous driving modules that can be powered by artificial intelligence in Baidu-Self-driving: The self-driving markets in China and the Apollo eco-system

Dr. Liang Wang, Principal Architect, Autonomous Driving Unit, Baidu, China

09:30

Making Sense of the Data to build a cognitive Autonomous Driving Experience

  • Active digital twins on devices and systems
  • Real-time awareness, edge analytics, contextual and environmental support
  • Cognitive driver profiling and personal assistant
  • On-board and cloud-based automotive security system
  • Connected continuous engineering

Charles-Henry Jurd, European IoT Technical Leader for Automotive, IBM Watson IoT, France

10:00

Behavioral Science Approaches to Sensor Fusion and Machine Learning for ADAS & AD

  • Why behavioral science tools can be applied to machine learning for ADAS & AD?
  • What are the sensor data requirements for solving ADAS & AD problems?
  • What are the future avenues for sensor fusion and machine learning?

Samuel Anthony, CTO, Perceptive Automata Inc., USA

10:30

AI in the Driver Seat

  • Challenges of autonomous vehicles: Computational requirements, sensors and complexity
  • Building blocks for developing autonomous vehicle applications for perception, localization, and path planning
  • Importance of SIL and HIL in taking an autonomous vehicle to market

Pradeep Chandrahasshenoy, Senior Manager – Solution Architecture, Autonomous Vehicle Platforms, NVIDIA GmbH, Germany

11:00

Networking & coffee break

11:30

World Cafés

  • Human Behavior Prediction for ADAS and Automated Driving
    Sid Misra, CEO, Perceptive Automata Inc., USA
  • Processing Video Information with AI
  • Functional safety and validation of deep neural networks
    Sebastian Ramos, Subject Matter Expert for Deep Learning, Zenuity, Germany
  • Using fused Sensor Data for Decision Making based on Deep Learning
    Pradeep Chandrahasshenoy
    , Senior Manager – Solution Architecture, Autonomous Vehicle Platforms, NVIDIA GmbH, Germany
13:00

Lunch

V. Testing & Simulation

14:00

ADAS and Autonomous Vehicle Radar Simulation with High-Fidelity Physics

  • Isolated: Antenna, radome evaluation with radar mounted in free space
  • As-Installed: Effect of fascia and nearby vehicle components on radar performance
  • In-Environment: Calculation of radar response from different target objects in different orientations
  • In-Driving-Scenario: Simulation of dynamic radar response in an animated driving scenario
  • Reduced order modeling for including high fidelity radar simulation into autonomous vehicle simulator

Dr. Sandeep Sovani, Global Director Automotive Industry, ANSYS Inc., USA; co-authors: Jacques Duysens, Director of Systems Business Unit, ANSYS France; Marco Oswald, Technical Account Manager, ANSYS Germany

14:30

Sensor Test Methods and Tools for Automated Driving

  • Overview on different sensors for ADAS and automated driving
  • Sensor fusion methods
  • Test methods for sensor perception
  • Test tools for sensor perception
  • Future sensor validation for Automated Driving

Dr.-Ing. Adrian Zlocki, Senior Manager ADAS, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen – fka, Germany

15:00

Meeting the Test Challenges of mmWave Automotive Radar Sensors

  • mmWave auto radar and ADAS
  • Motivation to electronic test
  • Key characteristics of auto sensor test solution
  • Analog and digital emulation solutions
  • Auto radar sensor measurement techniques

Amarpal Khanna, Ph.D., Distinguished Engineer, R&D, co-author: Pete Pragastis, Marketing Manager, both: National Instruments Corporation, USA

15:30

Conference chair’s closing remarks

15:45

End of conference

Wer teilnehmen sollte

Die Konferenz richtet sich an Ingenieure, technische Fach- und Führungskräfte sowie Entscheider mit technischem Hintergrund, die bei Herstellern und  Zulieferern aus der Automobilbranche insbesondere in den folgenden Bereichen tätig sind:

  • ADAS / Fahrerassistenzsysteme
  • Automatisiertes / Autonomes Fahren
  • Aktive Sicherheit / Functional Safety
  • Automotive Security
  • Sensor-Systeme Umfeld-Sensorik, Sensor- & Informations-Fusion
  • Maps & Localization
  • Advanced Development & Engineering
  • Testing & Simulation
  • Elektrik / Elektronik
  • F&E

Die Konferenz ist zudem auch für Software- und Technologie-Dienstleister, System-Integratoren, Komponenten- und Modul-Zulieferer sowie für Spezialisten aus den Bereichen Standardisierung & Zertifizierung interessant.

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RADAR, camera, LiDAR and V2X for autonomous cars
Autor : Ali Osman Ors, Director of R&D for Automotive Microcontrollers and Processors at NXP.

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Veranstaltungsnummer : 01KO921

International VDI Conference - Automotive Sensor Systems

München ,

NH München Ost Conference Center (ex NH München Dornach)*

Einsteinring 20,
85609 Aschheim
+49 89/940096-0 zur Webseite

verfügbar

1.690 € zzgl. 19% UmSt.

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Veranstaltungsnummer : 01KO921

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+49(0)2116214-154
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