Konferenz

CAE-Methoden in der Fahrzeugentwicklung – KI und ROM für Crash, Aero und Thermal Modeling

  • Seien Sie gespannt auf ein Konferenzprogramm, das gezielt die interessantesten Themen in der CAE-gestützten Fahrzeugentwicklung fokussiert.
  • Profitieren Sie von den vorgestellten Praxisberichten zu konkreten Industrieanwendungen und dem hohen wissenschaftlichen Niveau der Vorträge.
  • Nutzen Sie die Konferenz zum internationalen Erfahrungsaustausch mit führenden KI/ROM-Experten aus Europa, Asien und Nordamerika
Automotive CAE | VDI-Konferenz

Auf der VDI-Konferenz „Automotive CAE“ werden die spannendsten aktuellen Fragestellungen im Bereich der rechnergestützten Entwicklungsmethoden (Computer Aided Engineering) diskutiert. Erfahren Sie, wie der Einsatz von Künstlicher Intelligenz (KI) und Reduced Order Modeling (ROM) die Fahrzeugentwicklung in der Automobilindustrie voran bringen kann.

A new level of speed – (noch) schnellere Simulationsergebnisse

Immer kürzere Entwicklungszyklen bei steigenden Anforderungen prägen den Automobilbau. Um Entwicklungszeiten und damit Kosten zu verringern, setzen die Fahrzeughersteller seit langem auf CAE-Methoden. Nun versprechen Simultionsmethoden wie das Reduced Order Modeling und der Einsatz künstlicher Intelligenz im CAE eine noch größere Zeitersparnis für die Entwickler. Die VDI-Konferenz diskutiert den Einsatz von KI und ROM speziell bei der Simulation von Unfällen, des Luftwiderstands und des Thermal Modeling, das insbesondere beim Thermomanagement von Batterien von E-Fahrzeugen eine wichtige Rolle spielt.

Die Konferenz stellt aktuelle Forschungsergebnisse, Entwicklungen und Beispiele industrieller Anwendungen zum Einsatz von KI und ROM in der rechnergestützten Fahrzeugentwicklung vor. Sie erhalten auf der Konferenz einen umfassenden Überblick zum Thema mit top-aktuellen Berichten von Industrieunternehmen und Forschungseinrichtungen aus Europa, Nordamerika und Asien.

Themenschwerpunkte der Konferenz

Die  VDI-Konferenz „Automotive CAE“ beschäftigt sich u.a. mit folgenden Inhalten:

  • ROM und KI in der CAE – aktuelle Forschung, Entwicklung, Anwendung und Zukunftsperspektiven
  • Echtzeit-Berechnung für die interaktive Aerodynamik- und Crash-Simulation
  • Integration von KI in CAE-Solver
  • Neue Ansätze von KI und ROM in der Fahrzeugsicherheits-Berechnung
  • ROM Anwendung für die Batteriekühlung

Programm als PDF herunterladen

1st Conference Day, November 19, 2019

Registrierung / Registration

09:30

Eröffnung durch den fachlichen Leiter / Opening by the Chairman

Reduced Order Modeling (ROM) & Computer Aided Engineering (CAE)

09:45

Model Reduction and Engineered Artificial Intelligence (AI) for Augmenting CAE

  • Main MOR techniques for real-time simulation
  • Main AI-applications: visualizing, classifying, modeling, certifying, explaining, consuming
  • Application based on virtual, digital and hybrid twins

Prof. Dr. Francisco Chinesta, ESI Chair, ENSAM ParisTech, France, Co-Authors: Jean Louis Duval, ESI Group, Paris, France, Dr. André Berger, ESI Engineering System International GmbH, Berlin

10:15

From 3D Field Solution to Reduced Order Models

  • Classification of ROMs (linear/nonlinear, steady/transient, blackbox/system matrix, physics, scalar-output/field-output) and ROM-portfolio of ANSYS
  • Details of nonlinear transient dynamic ROM
  • Application of ROMs to automotive cooling problems

Dr. Valery Morgenthaler, Principal Software Developer, ANSYS, Lyon, France

10:45

Kaffeepause und Fachausstellung/Coffee Break and Exhibition

ROM & Crash Modeling

11:15

PGD for Crash Simulation

  • Reduced Order Modeling
  • Proper Generalized Decomposition
  • Optimization

Dr. Michael Andres, Forschung Crashmethoden, Co-Author: Dr. Lars Greve, Teamleiter Crashmethoden, both Volkswagen AG, Wolfsburg

11:45

Machine Learning (ML) based ROM for Real-Time Optimization – Applications for Crash and Safety

  • Introduction and short review of ROM (SVD, ML)
  • ML versus SVD (pros and cons)
  • Applications in safety and crash
  • Optimization and application in reliability and robustness

Dr. Kambiz Kayvantash, CTO, CAdLM, Antony, France

ROM & Aero / Thermal Modeling

12:15

Interactive Aerodynamic Design via Reduced Order Modeling and GPU-Computing

  • Integration of vehicle styling and aerodynamics
  • Model reduction via Proper Orthogonal Decomposition (POD) and interpolation
  • Leveraging Lattice-Boltzmann solver technology on GPUs for the computation of aerodynamic training data

Markus Mrosek, M.Sc., Project General Manager, Innovation Center Europe, Volkswagen AG, Wolfsburg, Co-Authors: Dr. Bastian Schnepf, Altair Engineering GmbH, Unterschleißheim, Dr. Carsten Othmer, Volkswagen AG, Wolfsburg, Prof. Dr.-Ing. Rolf Radespiel, TU Braunschweig

12:45

Mittagspause und Fachausstellung / Lunch and Exhibition

14:15

Development of Reduced Model for Aerodynamic Drag and Lift

  • Application of a reduced model based on POD to Computational Fluid Dynamics (CFD) simulation
  • Prediction of aerodynamic drag and lift of scale models of vehicle and the predicted results of using the reduced model correlated well to that of CFD
  • 3 groups of flow pattern
  • Improving accuracy: Application of POD by referencing standard deviation of pressure in wake of the scale models

Dr.-Ing. Tsuyoshi Yasuki, Project General Manager, Advanced CAE Division, Advanced Vehicle Engineering Development Div., Co-Authors: Mashio Taniguchi, Junichi Inokuchi, Yasuo Yamamae, Hiroshi Tanaka, all Toyota Motor Corporation, Toyota, Japan

14:45

The Proper Generalized Decomposition for Turbulent Flow-Control Problems

  • Model Order Reduction
  • Proper Generalized Decomposition
  • Parametrized flow-control

Vasileios Tsiolakis, M.Sc., CAE Methods, Innovation Center Europe, Volkswagen AG, Wolfsburg, Co-Authors: Prof. Dr. Ruben Sevilla, Swansea University, U.K., Dr. Carsten Othmer, Volkswagen AG, Wolfsburg, Prof. Dr. Antonio Huerta, Dr. Matteo Giacomini, both Universitat Politècnica de Catalunya, Barcelona, Spain

15:15

Kaffeepause und Fachausstellung / Coffee Break and Exhibition

Podiumsdiskussion / Panel Discussion: Die Zukunft von ROM in der Fahrzeugentwicklung / Future of MOR in Vehicle Development

AI & CAE

16:30

Application of  Machine Learning Techniques through Simulation Data Management (SDM)

  • CAE-processes integrated with SDM
  • Intelligent support of simulation engineers with ML technologies
  • Data mining based on large scale structured simulation data
  • Introduction of examples from the automotive industry

Marko Thiele, Niederlassungsleiter Ingolstadt, Produktmanager SDM-System LoCo, SCALE GmbH, Ingolstadt

17:00

Ende des 1. Veranstaltungstages / End of the 1st Conference Day

18:00

Get-together

Wir laden Sie herzlich ein, in entspannter Atmosphäre tiefergehende Gespräche mit anderen Teilnehmern und Referenten zu führen. / We kindly invite you to use the relaxed atmosphere for in-depth conversations with other participants and speakers.

2nd Conference Day, November 20, 2019

AI & CAE

09:00

Applications of Artificial Intelligence in Automotive Engineering for Crashworthiness Design

  • AI
  • CAE
  • FEM
  • Long short term memory
  • Crashworthiness

Professor Dr.-Ing. Kaan Inal, Dept. of Mechanical and Mechatronics Engineering, University of Waterloo, Canada

09:30

Machine Learning unterstützte Identifikation von konstitutiven Parametern in der Werkstoffcharakterisierung

  • Neuronale Netze zur Unterstützung der Parameteridentifikation
  • Erzeugung von adäquaten Daten in großer Menge
  • Training eines künstlichen neuronalen Netzes
  • Evaluierung der Methode

Dr. David Koch, Materialcharakterisierung, Co-Autor: Dr. André Haufe, Leiter Prozess-Simulation, beide DYNAmore GmbH, Stuttgart

AI & Crash Modeling

10:00

Upscale: AI Enhanced Methods for Virtual Prediction of Short Circuit in Full Vehicle Crash Scenarios

  • Introduction to the UPSCALE/Crash project
  • AI for battery pack characterization
  • Virtual prediction of battery cell internal short circuit
  • Safety prediction for electric vehicle

Alexandre Dumon, Lightweight Assemblies, ESI Group, Paris, France, Co-Authors: Cristian Jiménez Castells, Applus IDIADA, Santa Oliva, Spain, Michael Andres, Volkswagen AG, Wolfsburg, Stefano Menegazzi, CRF, Trento, Italia, Prof. Dr. Francisco Chinesta, ENSAM ParisTech, France, Fatima Daim, ESI Group, Paris, France, Dr. techn., Dipl-Ing. Christoph Breitfuss, ViF, Graz, Austria

10:30

Machine Learning based Constitutive Modeling

  • Neural network based models describing metal plasticity
  • Neural network model: temperature and rate-dependent hardening of polymers
  • Neural network model predicting history effect on FLC
  • Development of robot-assisted uniaxial and multi-axial testing systems for sheet metal

Prof. Dr. Dirk Mohr, Dept. of Mechanical and Process Engineering, ETH Zürich, Switzerland

11:00

Kaffeepause und Fachausstellung / Coffee Break and Exhibition

11:30

Maschinelles Lernen von Crash-Ereignissen mit virtuellen Fahrzeugmodellen

  • Analyse von Beschleunigungs-Signalen mit Methoden des Maschinellen Lernens
  • Big Data mit Simulations-Modellen aus dem virtuellen Benchmark
  • Automatische Unterscheidung normaler Fahrmanöver von kritischen Ereignissen
  • Identifikation von Low-Speed-Crash-Ereignissen mit nicht-sichtbaren Struktur-Schäden
  • Entwicklung eines IoT-Devices mit Künstlicher Intelligenz

Dr. André Backes, Techn. Manager, TECOSIM GmbH, Rüsselsheim

12:00

Machine Learning for Pre- and Postprocessing in the Automotive Development Process

  • Representation of CAE meshes for ML
  • Subjective evaluation of crash simulation results
  • AI methods for engineering

Dr. Joachim Sprave, AI Research, Daimler AG, Sindelfingen

Necking Prediction using Neural Networks

  • Comprehensive virtual testing program using imperfection based model
  • Training of computationally efficient feed-forward neural network for prediction of localized instability
  • Validation on virtual and physical tests

Dr. Lars Greve, Teamleiter Crashmethoden, Co-Author: Bram P. van de Weg, Masterstudent Universität Twente, Enschede, Niederlande und Volkswagen AG, Wolfsburg

13:00

Mittagspause und Fachausstellung / Lunch and Exhibition

14:00

Combining AI and CAE in order to save Lives

  • Real-time trauma analysis system
  • CAE for training deep-learning algorithm which translates real-time crash pulse data into an organ-specific medical report for EMS and trauma physicians
  • Real-life feedback to calibrate dummy and human body models

Gilad Avrashi, Co-Founder and CTO, Co-Author: Dr. Itay Bengad, both MDGo, Haifa, Israel

AI & Aero / Thermal Modeling

14:30

A New Framework for 3D Deep-Learning based Surrogate Modeling and Optimization

  • Neural Concept Shape (NCS): only CAE-oriented Deep-Learning code able to process industrial scale raw unstructured 3D data without any preprocessing
  • Performance of NCS surrogate models on several benchmark tasks and real industrial problems, including fluid dynamics and heat exchanges
  • Optimization of a fixed wing drone, the eBee Classic: Improvement of the L/D ratio with physical constraints

Dr. Pierre Baque, CEO, Neural Concept, Switzerland, Co-Authors: Luca Zampierri, EPFL/Neural Concept, Lausanne, Switzerland, Prof. Pascal Fua, EPFL, Switzerland

15:00

UPSCALE: Machine Learning for Accelerated Aero-Thermal Design in the Age of Electromobility

  • Introduction to the UPSCALE/CFD project
  • The data-physics continuum: Looking at intersection of CAE and ML with a wide focus lens
  • Making data-driven methods more physical: Overview of methods for improving Machine Learning training efficiency
  • Using data to augment physics-based methods
  • Bringing it all togehter: an outline and status update on on the systems and procedures for utilizing the various methods in the context of a vehicle design framework.
  • Encoding expertise without knowledge: where is this all going and is it a good thing?

Dr. Eugene de Villiers, Managing Director, ENGYS LTD, London, U.K.

15:30

Schlussworte des fachlichen Leiters / Closing by the Chairman

15:40

Ende der Veranstaltung / End of the Conference

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Veranstaltungsnummer: 01KO509

Automotive CAE

Baden-Baden,

Kongresshaus Baden-Baden*

Augustaplatz 10,
76530 Baden-Baden
+49 7221/304-0 zur Webseite

verfügbar

1.490,– € zzgl. 19% USt.

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Automotive CAE

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