Konferenz

Alternative Powertrains for Commercial Vehicles

  • Lernen Sie in hochkarätigen Vorträgen die technischen Details der verschiedenen elektrischen Antriebssysteme kennen und erfahren Sie, wie Sie Ihre Produktion auf E-Antriebe umstellen.
  • Hören Sie, was führende OEMs und innovative Start-ups aus aller Welt über ihre neuesten Entwicklungen berichten.
  • Nutzen Sie gemeinsame interaktive Sessions und die Abendveranstaltung, um Ihr Branchen-Netzwerk zu erweitern und neue Kontakte zu internationalen Kollegen und Experten zu knüpfen.
  • Besuchen Sie ohne zusätzliche Kosten die parallel stattfindende internationale VDI-Konferenz „Future of Buses“
Alternative Powertrains for Commercial Vehicles | VDI-Konferenz

Die internationale VDI-Konferenz „Alternative Powertrains for Commercial Vehicles“ beschäftigt sich mit alternativen Antrieben für mittlere und schwere Lkw sowie für Stadt- und Reisebusse. Diskutiert werden sowohl vollelektrische Antriebssysteme, die ihre Energie aus Batterien oder Brennstoffzellen beziehen, als auch neue Formen des Hybridantriebs, bei dem Elektro- und Verbrennungsmotoren kombiniert werden. Sie lernen in den Vorträgen führender OEMs, Zulieferer und Forschungseinrichtungen die technischen Details der neuesten Entwicklungen kennen. Dies hilft Ihnen, die Vor- und Nachteile der verschiedenen Systeme in Bezug auf unterschiedliche Einsatzszenarien besser zu beurteilen. Die Vortragssprache dieser internationalen VDI-Konferenz ist Englisch.

Kostenloses Whitepaper zur Veranstaltung zum Download

Electrification and fuel cells in heavy duty vehicles
Autor: Iola Hughes, Research Analyst, Rho Motion

Whitepaper anfordern

Neue Grenzwerte: minus 15% CO2-Emissionen für Lkw ab 2025

Die Elektrifizierung des Antriebsstrangs gewinnt in der Nutzfahrzeugbranche stark an Relevanz. Nicht zuletzt, weil die EU im Jahr 2019 neue Grenzwerte für den CO2-Flottenverbrauch verabschiedet hat. Demnach müssen ab 2025 die Lkw-Emissionen um 15% gegenüber dem Vergleichszeitraum 2019/2020 sinken. Bis 2030 soll der CO2-Ausstoß sogar um 30% vermindert werden. Im Falle einer Nichteinhaltung drohen den Herstellern hohe Strafzahlungen an die EU.

Die VDI-Konferenz „Alternative Powertrains for Commercial Vehicles“ zeigt auf, welche Besonderheiten bei Entwicklung und Herstellung voll-elektrischer Lieferfahrzeuge zu beachten sind. Anwendungsbeispiele aus dem Lieferservice und dem Einsatz in anderen Transportunternehmen sorgen dabei für einen hohen Praxisbezug. Diskutiert werden u.a. die neue Geschäftsmodelle jenseits der Fahrzeuge und die Frage, welcher Energielieferant – Batterie oder Brennstoffzelle – sich für welchen Einsatzzweck eignet. Ebenfalls angesprochen werden die Herausforderungen beim Aufbau einer passenden (Lade-)Infrastruktur für den effizienten Einsatz elektrifizierter Busse und Lkw.

Kostenfreier Zugang zur VDI-Konferenz „Future of Buses“

Ihr Ticket für die VDI-Konferenz „Alternative Powertrains for Commercial Vehicles“ gilt ebenfalls für die zeitgleich stattfindende VDI-Konferenz „Future of Buses“.  Der Zugang zu den Vorträgen und Workshops der Parallelkonferenz ist für Sie mit keinen weiteren Kosten verbunden. Nutzen Sie die Gelegenheit zum Austausch mit führenden Vertretern der Busbranche, die vor ganz ähnlichen Herausforderungen wie die Akteure aus Lkw-Bereich stehen.

Hören Sie u.a. Vorträge von:

  • Thomas Hilse, Brand President, IVECO
  • Håkan Agnevall, President, Volvo Buses
  • Jan Wohlmuther, Manager Customer System Consulting E-Mobility, Daimler Trucks & Buses
  • Hasso Grünjes, Head of eHighway, Siemens Mobility
  • Thomas Korn, CEO, Keyou
  • Jürgen Tochtermann, Lead Engineer, AVL Commercial Driveline & Tractor Engineering
  • Steffen Link, CTO, Camideos

Programm als PDF herunterladen

Wednesday, October 28, 2020

09:00

Registration & Welcome Coffee

10:00

Chair’s Welcome and Opening Address

Adam Panayi, Managing Director, RhoMotion, UK

10:15

The Road to Zero Emissions in Logistics for IVECO/Nikola: Different Solution for Different Missions

  • The blue bridge to green emissions
  • Important as vehicle-technology, infrastructure build up as a key
  • Tight timelines and high investments are only feasible with the vision and strategic alignment of both partners

Thomas Hilse, Brand President, IVECO, Germany

I. Horizon 2025 and beyond: New Technolgy enables New Business Models

10:45

Electrification of Trucking Operations

  • Logistics and other truck operators need holistic approaches for eMobility solutions
  • A wide-spanning ecosystem provides customer benefits and eases the transition
  • Customer consulting and charging infrastructure as crucial elements

Jan Wohlmuther, Manager Customer System Consulting E-Mobility, Daimler Trucks & Buses, Germany

11:15

Electrified Buses: An Important Step into an Era of Electromobility

  • Experiences with electrified buses so far
  • What type of electrified buses will we see going forward?
  • Electric supply & Charging infrastructure: How do we go about it?

Håkan Agnevall, President, Volvo Bus, Sweden

11:45

The Outlook for E-Trucks: Applications, Technology and Scope

  • What are the use cases for Electric Trucks versus other technologies?
  • What battery chemistries and sizes are most appropriate for the sector?
  • How big will the market become?

Adam Panayi, Managing Director, RhoMotion, UK

12:15

Lunch

13:30

Interactive World Café

We invite you to directly engage with other experts in small round table discussions. Identify together with the participants of the VDI conference „Future of Buses“ challenges within your sector as well as problems, needs and solutions. Decide what exactly you would like to discuss and introduce your own experiences and cases.

Confirmed Topics:

• Systems Considerations for Weight Reduction in Electrified Commercial Vehicles, KPG Automotive

• The Influence of Alternative Powertrain Technologies and Changing Mobility Habits, MAN Truck & Bus

• The Future of Buses in the Fully Connected Smart City, Vecctor / Kundtmann Datenmanagement & Technik

• Urban Mobility in the 21st Century – from Vision to Reality, Siemens Mobility

• Standardized charging plugs and components (open)

15:15

Networking & Coffee Break

II. Charging Infrastructure for Electrified Commercial Vehicles

15:45

High Power Inductive Underfloor Charging Implementation

  • Real world heavy duty use cases of inductive charging
  • Transition from 50kW to 1MW
  • Implementation challenges

Viktor Metzler, Product Engineer, WAVE IPT, USA

16:15

eHighway: Sustainable Heavy Road Transport

  • Lowest TCO thanks to most efficient use of renewable electricity
  • Based on mature technology and proven in field trials on German motorways
  • Project is Part of the German climate action plan and recommended to reach 4,000 km by 2030 by NPM

Hasso Grünjes, Head of eHighway, Siemens Mobility, Germany

16:45

Challenge and Solutions for the Operation of a Charging Infrastructure for an Urban Bus Operation with over 200 City Buses

  • Requirement and peripheral conditions
  • Charging infrastructure with the highest possible availability

Dipl.-Ing. (FH) Alexander Wolf, Head of Technical Bus Department, and Dieter Stelzer M Sc, Head of Electro-Mobility, both: Stadtwerke München, Germany

17:15

Panel Discussion: Alternative Powered Commercial Vehicles on the Road?

Panelists:

Thomas Hilse, Brand President, IVECO
Håkan Agnevall, President, Volvo Bus
Hasso Grünjes, Head of eHighway, Siemens Mobility

18:00

End of Conference Day One

Get-together

At the end of the first conference day we kindly invite you to use the relaxed and informal atmosphere for in-depth conversations with other participants and speakers.

Thursday, October 29, 2020

09:00

Chair’s Welcome

III. Hydrogen Powered Commercial Vehicles

09:15

Propulsion Technology for Commercial Vehicles: The New Generation of Hydrogen Combustion Engines

  • Three zero-emission drive technologies according to EU legislation
  • Hydrogen internal combustion engine: Innovation leap with the right concept
  • The first zero-emission drive technology that beats diesel

Thomas Korn, CEO, co-author: Jürgen Nadler, CMO, all: KEYOU GmbH, Germany

09:45

Esoro Fuel Cell Truck – the First 35t Fuel Cell Truck

  • Fuel cell truck as key factor in hydrogen ecosystem
  • Precondition, development and realization
  • Operation and lessons learned

Stefan Camenzind, Senior Engineer, Esoro Engineering AG, Switzerland

10:15

Modeling a Potential Hydrogen Refueling Station Network for Fuel Cell Heavy-Duty Vehicles in Germany in 2050

  • Heavy-duty vehicle traffic on German highways
  • Determination of required number and costs of hydrogen refueling stations
  • Flexibility value of hydrogen refueling stations

Dr.-Ing. Philipp Rose, Researcher, Fraunhofer ISI, Germany

10:45

Networking & Coffee Break

IV. Electrified Powertrain Solutions

11:15

New Integrated Electric Axle for Heavy Duty Trucks

  • E-axle topology and optimization of system efficiency
  • Modular approach for different applications
  • Shifiting without interruption of traction force

Dipl.-Ing. Jürgen Tochtermann, Lead Engineer, AVL Commercial Driveline & Tractor Engineering GmbH, Austria

11:45

On the Road: Electrically driven 27t Truck Chassis with Batteries and Hydrogen Fuel Cells

  • Technical background and use cases
  • System design and vehicle availbillity

Georg Sandkühler, Head of Development Alternative Powertrains, Kirchhoff Ecotec, Germany

12:15

Safety Aspects for Energy Storage Systems for Commercial Vehicles

  • Safety devices in energy storage systems
  • Specific challenges for commercial vehicles

Prof. Dr. Hans-Georg Schweiger, co-authors: Bhavya Kotak and Katharina Wöhrl, all: Faculty of Electrical Engineering and Information Technology, Technische Hochschule Ingolstadt, Germany

13:00

Lunch

V. Optimized Fleet Management and Risk Assessment

14:00

Operating a 1000+ Fleet of Electric Vehicles

  • Routing to maximize fleet efficiency
  • Optimizing vehicle allocation to improve battery usage
  • Using EVs as part of a smart grid

Steven Thijssen, Fleet and Business Development, PicNic, Netherlands

14:30

Optimized Utilization and Acquisition of Heavy-Duty Vehicles with Conventional and Alternative Powertrains

  • Prediction and reduction of real-world energy consumption through vehicle fitness tracking
  • Optimized route planning using AI and vehicle simulation
  • Reduce uncertainty towards alternative powertrain buying deciscions using customer-specific recommendations

Steffen Link, CTO, and Andreas Rude, COO, both: Camideos UG, Germany

15:00

Electric Cars: Risk Assessment as Key Approach for Fire Prevention and Fire Fighting

  • Lithium-Ion batteries are considered to be non-extinguishable: What are the risks from a fire fighting and fire prevention point of view and why the problem is smaller than expected
  • The Munich Fire Brigade uses the knowledge out of e-car fires and committee work to gain knowledge and provide reasonable recommendations
  •  Risk assessment is neccessary to find socially and technically acceptable solutions to so called „new dangers“ following new techniques

Dipl.-Phys. Björn Maiworm, Fire Director, Fundamental Questions, Fire Department Munich, Germany

15:30

Conference Chair‘s Closing Remarks

15:45

End of Conference

Wenn Sie Fragen zum Konferenzprogramm haben oder an zukünftigen Veranstaltungen als Referent teilnehmen möchten, wenden Sie sich bitte an Benedikt Rothhagen.

Wer sollte teilnehmen?

Die internationale VDI-Konferenz „Alternative Powertrains for Commercial Vehicles“ richtet sich an Fach- und Führungskräfte von OEMs und Zulieferern, die sich mit alternativen Antriebssystemen befassen. Angesprochen sind insbesondere Mitarbeiter aus den folgenden Bereichen:

  • Konstruktion
  • Forschung und Entwicklung
  • Vorentwicklung
  • Qualitätssicherung
  • Qualitätsmanagement

Jetzt buchen

Sie möchten mehr zu den technischen Details elektrischer Antriebe für Lastfahrzeuge wissen und aus erster Hand erfahren, was andere Unternehmen planen? Sie wollen sich darüber informieren, welche Vorteile Hybrid-Systeme beim gemischten Stadt-Land-Verkehr bieten? Dann sichern Sie sich Ihren Platz auf der VDI-Konferenz „Alternative Powertrains for Commercial Vehicles“.

Veranstaltung buchen

Veranstaltungsnummer: 01KO956

International VDI Conference - Alternative Powertrains for Commercial Vehicles

München,

München Airport Marriott Hotel*

Alois-Steinecker-Str. 20,
85354 Freising
+49 8161/966-0 zur Webseite

verfügbar

1.840,– € zzgl. USt.

Profitieren Sie von unserem reservierten Zimmerkontingent am Veranstaltungsort. Bitte geben Sie bei der Hotelbuchung VDI Wissensforum als Referenz an.

Zusammen buchen und Vorteilspreis sichern!
  • International VDI Conference - Alternative Powertrains for Commercial Vehicles
    (Preis gilt bei Buchung mind. einer Zusatzveranstaltung)
  • 1.650,– € zzgl. USt.
    1.840,– €
Am Tag davor
  • International VDI Workshop - Adaptive Urban Transport: Sensing Occupancy and Predicting Demand
    Spezialtag am 27.10.2020 in München Details
  • 860,– € zzgl. USt.
    950,– €

Gesamtpreis

Ihre Ersparnis:

1.840,– € zzgl. USt.

Veranstaltungsnummer: 01KO956

International VDI Conference - Alternative Powertrains for Commercial Vehicles

verfügbar

Profitieren Sie von unserem reservierten Zimmerkontingent am Veranstaltungsort. Bitte geben Sie bei der Hotelbuchung VDI Wissensforum als Referenz an.

Haben Sie Fragen zur Veranstaltung?

Sie erreichen uns unter:

+49(0)2116214-201
+49(0)2116214-154
wissensforum@vdi.de

Werden Sie Aussteller oder Sponsor

Informationen anfordern

Aussteller

  • STIEFELMAYER-Lasertechnik GmbH & Co. KG

Vermissen Sie etwas?

Fehlen Ihnen Informationen zu dieser Veranstaltung? Dann schreiben Sie uns eine Nachricht.

Nachricht schreiben

Weitere Hotelpartner: Hotel für Konferenz bei HRS buchen